tiistai 26. huhtikuuta 2016

Apupupuja turvaleluiksi

Tartuin Punaisen langan haasteeseen neuloa apupupuja turvaleluiksi Suomeen tulleille pakolaislapsille. En ole ennen tehnyt näitä, joten seurasin pyörönä neulottavan pupun ohjetta. Käytin lankalaatikostani erivärisiä seiskaveikkoja ja puikkoja 4, kuten ohjeessa sanottiin. Pupuista tuli vähän  androgyyneja, kun en käyttänyt sinistä eikä punaista.
Punnitsin violetin pupun ennen täyttämistä keittiövaakaa apuna käyttäen. Kaulaliinan kanssa pupu painoi 66 grammaa. Kaulaliina painoi erikseen 8 grammaa.
Ohjeessa sanotaan, että kaulaliina olisi 30 senttiä. Minun pupuilla se ei olisi riittänyt mitenkään kaulan ympäri, joten molemmilla on yli neljäkymmentä senttiä pitkä kaulaliina. Violetilla pupulla on turhankin pitkä, mutta kyseessä oli jämäkerä ja käytin kaiken langan.
Mielestäni tein molemmat puput samalla lailla ohjeen mukaan, mutta puput ovat hieman erikokoiset. Ainoa ero on, että violetilla pupulla on kerrosta pidemmät korvat, sillä en viitsinyt purkaa, kun olin tehnyt yhden kerroksen liikaa ensimmäiseen. Alla olevassa kuvassa näkee selvemmin, että ruskea pupu on vähän pidempi. Nurjat kerrokset violetin pupun puserossa lyhentävät yläkroppaa, mutta on se silti ihan sopusuhtainen.
Esittelen puput illalla kotiväelle ja lähetän ne huomenna Seijasiskolle, Näitä olisi voinut tehdä enemmänkin myös jostain toisesta langasta, mutta tämän haasteen aika loppuu pian. Joskus toisen kerran sitten lisää, tässä maailmantilanteessa näiden tarve ei ihan heti lopu.
http://punalanka.blogspot.fi/2016/04/haaste-tee-turvalelu-pakolaislapselle.html


tiistai 5. huhtikuuta 2016

Tähtien sota kaulaliina onteloneuletekniikalla



Ensimmäinen kevään keskeneräinen on valmis! Jee!

Aloitin tämän viime syksynä. Tehtävälistalla se ehti olla kolme vuotta. Tytär lähetti 2012 vinkin ja kävin jonkin ajan päästä myös rekisteröitymässä Ravelryyn. Hyvä tarkoitus oli saada uusi kaulaliina The Force awakens elokuvailtaan. Mutta en ehtinyt. Tällä lailla tekeminen on aika hidasta ja vaatii tarkkaavaisuutta. Tätä ei voi neuloa niin, että katsoo telkkaria ja kädet käy.

Tekniikka on onteloneule (englanniksi double knitting). Valmis työ on kaksinkertainen niin, että värit ovat vastakkaiset neuleen eri puolilla. Sopii siis erinomaisen hyvin tähtien sodan ajatusmaailmaan. Molemmat puolet neulotaan yhtä aikaa, etupuoli oikeaa ja takapuoli nurjia silmukoita. Tämä oli ensimmäinen työ, jonka tällä tekniikalla olen tehnyt. Sen huomaa, sillä kaulaliinan alussa on leveämpää ennen kuin neulos tasoittuu. Vaati myös jonkun verran harjoittelua ennen kuin sain langat pysymään järjestyksessä. Neuloksesta tulee siisti, jos langat eivät koskaan kierry toistensa ympäri.

Ylimääräinen ongelma tuli lankojen kanssa. Minulla oli valkoista ja mustaa Novita Woolia ja luulin vajaan neljän kerän riittävän. Neulos on kaksinkertainen, joten lankaa menee paljon (valmiin liinan paino on 230 g). Mustaa sain lisää, nimi oli muuttunut Nordic Wooliksi, mutta minusta lanka vaikutti aivan samalta tuoteselostetta myöten. Puhtaan valkoista ei enää valmisteta. Kun muuta en keksinyt, niin otin valkoista Nallea, jotta sain viimeiset kuviot valmiiksi. Käytin 3.5 mm:n puikkoja.

En tehnyt kaikkia kuvioita, mitä ohjeessa oli. Jätin ”turhat” välikuviot pois ja silti liinan pituus on 130 cm. Vaihdoin myös kuvien järjestystä. Joskus puolivälin jälkeen aloin tehdä kuvioita ylösalaisin, jotta ne ovat oikeinpäin sitten kun liina roikkuu kaulassa.

Ensi talveksi ajattelin kokeilla tällä tekniikalla lapasia. Ei tule lankajuoksuja nurjalle. Suora liina on tekniikan kannalta yksinkertaisin malli, mutta googlaamalla löysin jo ohjeen, miten onteloneuletta kavennetaan. 

Nyt on enää päätettävä, kumman puolen voimasta valitsee…

maanantai 28. maaliskuuta 2016

Virkattuja kilpa-autoja amigurumeiksi ja leluiksi


In English see sheet in English (Race cars for toys and amigurumis)

Innostuin virkkaamisesta muutaman vuoden tauon jälkeen. Olemme menossa toukokuussa Monacoon F1 kisoihin ja formulakausi on alkanut, joten sopiva kohde oli amigurumi F1 autosta vuoden 2016 väreissä. Tein ensimmäisenä mallikappaleen vaaleansinisestä ja mustasta akryylilangoista, jotka on tullut ostettua joskus johonkin tarkoitukseen. Varsinaiset autot ovat parannettu painos prototyypistä.



Ensimmäinen oikea auto oli (tietenkin) Kimi ja Ferrari. Kun työ oli valmis, mies huomautti, että autossa on 2015 väritys, sillä tänä vuonna takasiiven ylätaso on pääosin punainen. Autossa on medium renkaat oikealla ja supersoftit vasemmalla. Väritykseltään molemmat sopivat autoon, mutta eriparirenkaat eivät sovellu ajamiseen. Ferrari on tehty Novitan Nallesta 3,0 mm koukulla.



Seuraavaksi tein Sauberin, koska sillä on selkeä ja kaunis omintakeinen väritys. Kuskina on Felipe Nasr, Ericssonin kannattajien pitää vaihtaa kypärän väri. Valitsin työhön paksumman seiskaveikan ja 3,5 mm:n koukun.




Halusin hopeanhohtoisen Mersun, sukkalangan harmaa ei ollut sopivaa. Prismasta löytyi Novitan Kartano, joka on merseroitua puuvillaa ja kiiltää hieman. Turkoosi ja valkoinen ovat Novitan Kotiväki lankaa, kun Kartanossa ei ollut sopivaa. Käytin 3:n koukkua, vaikka se on tälle langalle vähän iso. Kuskina on Nico. Merseroidun puuvillan auto on ihan tyylikäs, mutta villalangasta tehnyt autot ovat mielestäni kuitenkin söpömpiä ja amigurumaisempia.




Miehellä on toivomuksena Force India, mutta auton väritys on haasteellisempi, joten harkitsen vielä.  Ehkä Monacon kisoja ennen pitää tämäkin saada valmiiksi.

Ohjeet on julkaistu Ravelryssa sekä suomeksi että englanniksi. Ferrarista eli yksivärisestä on yksi ohje (vuoden 2016 Renault syntyy helposti samalla ohjeella, koska kori on keltainen ja kaikki muu mustaa). Sivukuvio on sama Mersussa ja Sauberissa, joten niistä on toinen ohje. Ohjeiden kääntämiseksi englanniksi käytin apuna sanastoa Marjut Katajalan blogista.

keskiviikko 16. maaliskuuta 2016

Pääkallopipo

Nuorempi tyttäreni tarvitsi uuden pipon.


Toivomuksena oli musta ja muhkea pipo, jossa on pääkallonkuva ja tupsu. Tupsussa voisi olla myös jotain harmaata. Katsastin lankavarastoni ja löysin mustaa ja valkoista seiskaveikkaa. Googlasin valmista neulottua pääkallonkuvaa ja löysinkin sen Nice Factor neuleohjeista. Muhkeus vaati jotain muuta kuin sileää neulosta, joten käytin 3 oikein kaksi nurin mallia. Pipossa on leveä käänne ja pipo on aika pitkä, joten se on reilun kokoinen.

Kuvion takia pipo on neulottu tasona, takana on sauma. Sauma häviää hyvin ja ensisilmäyksellä luulee, että pipo on neulottu kokonaan ympyränä. Silmien yläpuolisen osan tein intarsiana, jotta ei tule liian pitkiä lankajuoksuja taakse.

Olin yllättynyt, kuinka hyvin kuvio näkyy, vaikka pipo ei ole sileää neuletta.

Tupsuun laitoin harmaaksi langaksi heijastinlankaa. En ole aikoihin tehnyt tupsuja, joten siitä tuli vähän pieni. Käytin perinteistä pahvimenetelmää tupsun tekoon.

keskiviikko 2. maaliskuuta 2016

Tähtien sodan kapinallisille lapaset

See sheet In English: Star wars rebel alliance mittens.

Tähtien sota fani tyttäreni pyysi minua kutomaan kapinallisten lapaset. Tässä tulos.

Merkki on kämmenselässä. En halua tehdä kuvioita silmukoita jäljittelemällä. Voidakseni kuljettaa langan käden ympäri sommittelin ristikon kuvion ympärille. Tytär ei halunnut ristikkoa koko lapaseen, vaan vain keskikohtaan. Punaiset viivat ovat keskellä rannetta, sileän neuleen alussa, sormien alussa ja nivelten kohdilla.

Käytin italialaista Lana Mondialin Superwool lankaa (100 % villa). Valinnassa tärkein kriteeri oli, että värit ovat oikein (kapinallisten punainen ja heidän pukujensa vaalea beige). Lanka on oikeastaan vauvalankaa, aivan ihanan pehmeää, eikä varmasti aiheuta kutinaa herkällekään iholle.

Yllä olevassa kuvassa beige näyttää vaaleammalta kuin se oikeasti on.
Olen ollut Ravelryssa muutaman vuoden, mutta tämä on vasta ensimmäinen kuvioni, jonka sinne julkaisin. Lapasista on lyhyt englanninkielinen ohje ja kuviomalli. Huomasin, että malli oli herättänyt huomiota Raverlyssa. Muokkasin ohjeesta kunnollisen eli nyt sen perusteella voi oikeasti kutoa nämä lapaset myös aloittelevampi hemmo.


torstai 25. helmikuuta 2016

Kevään keskeneräiset haasteeseen osallistuminen

Facebookin Käsityöblogit ryhmän innoittamana menin Illusia ihmemaassa blogiin. Sieltä löysin linkityksen Kevään keskeneräiset haasteeseen. Kenelläpä käsityönharrastajalla ei olisi keskeneräisiä töitä. Ensimmäistä kertaa haasteeseen osallistuvana päätin valita keskeneräisistä töistäni kaksi lähinnä helpointa.

Tehtävä 1: Yli kaksi vuotta sitten tytär linkitti minulle Ravelrysta double stichingillä tehdyn Star Wars kaulaliinan. Viime syksynä sen vihdoinkin aloitin, mutta eihän se valmistunut The Force Awakens elokuvan ensi-iltaan ja on edelleen kesken. Otan sen siten haasteeseen mukaan. Kun se on valmis, niin esittelen sen myös tässä blogissa.

Tehtävä 2 on aloitettu useampi vuosi sitten. Pirkka-lehdessä oli virkatun piparkakkutalon ohje. Työ eteni suhteellisen reippaasti ja talon seinät ja katto tulivat valmiiksi. Talon "koristelu" (ikkunat, ovet jne) on edelleen kesken. Tarvitaan inspiraatio suunnittelemaan koristeet, kyllähän ne aika nopeasti sen jälkeen kuvioi.

Muitakin töitä on kesken ja tietenkin aloitan tässä välissä vielä jotain uuttakin. Mutta mennään näillä tällä kertaa.

torstai 18. helmikuuta 2016

Naisellinen versio Cousteau piposta

Olen käyttänyt työmatkalla virkattuja pipoja. Halusin itselleni neulotun pipon ja eteeni osui Jacques Cousteau pipon ohje. Kyseinen Punaisen sydämen torppa blogi ei enää päivity, koska se on muuttanut uuteen paikkaan.

Tyttären mielestä malli oli liian yksinkertainen, joten laitoin 3o 3n ryhmät kiertämään. En tehnyt kiinteää taitetta, joten taitteen päinvastainen kiertosuunta saa aikaan hauskan efektin. Kavennusten kanssa olin vaikeuksissa. Alkuperäinen kaunis pyöriö ei toiminut kiertomallissani. Parin purkaamiskerran jälkeen sain mielestäni siistin ratkaisun aikaiseksi.


Lankana käytin villapuseron teosta ylijäänyttä Novitan Anni lankaa puikoilla 4. Menekki oli vajaa sata grammaa.