Näytetään tekstit, joissa on tunniste kesäyön hullutus. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste kesäyön hullutus. Näytä kaikki tekstit

keskiviikko 10. elokuuta 2016

Kesäyön hullutus haaste päättyi



Ravelryn KYH ryhmän Kesäyön hullutushaaste päättyi heinäkuun lopussa. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun haasteeseen osallistuin ja niinpä siinä sitten kävi, että epäonnistuin. Valitsin juhannukseen mennessä 24 projektia kuten tempaukseen kuuluu, osa oli uusia ja osa keskeneräisiä. Valitsin tarpeellisia töitä, joista osa oli siten liian isoja tehtäväksi kaikki kahdessa kuukaudessa. Muutama tiskirätti olisi kannattanut tehdä enemmän puseron sijasta.

Sain valmiiksi viisitoista kahdestakymmenestäneljästä. Yllä olevassa kuvassa on pääosa valmistuneista. Puuttuvat ovat jo lähteneet uudelle omistajalle käyttöön. Tätä pientä kahvikuppikissaa lukuunottamatta lähetetyt olen esitellyt tässä blogissa jo aiemmin.




Kesken jäi siis yhdeksän. Paremmalla priorisoinnilla olisin saanut enemmän valmista. Minulla oli kaksikin keskeneräistä virkattua jakkua (kuvassa oikealla), mutta jotenkin niiden virkkaaminen ei oikein ottanut tuulta. Toinen eli tuo valkoinen oli jäänyt kesken vuosia sitten, kun Novita lopetti Butterflyn valmistamisen, enkä mistään löytänyt lankaa lisää. Tänä keväänä sitä oli myynnissä Ravelryssa ja ostin kaikki pois. Jakusta oli valmiina takakappale ja puolitoista etukappaletta. Jatkoin etukappaletta ilman ohjetta katsoen mallia valmiista osasta. Tiedän, että minulla on ohje tallella, se on joku vanha Novita-lehti. Minulla on lehtiä (Novita => Moda => Modalehti=> Kotiliesi käsityöt) vuodelta 2001 työhuoneen kirjahyllyssä. Kaivan ohjeen esiin ja kerron sitten virkkauksen jälkeen, millaisen jakun sain ensi kesäksi.


 Siitä olen ylpeä, että sain tänä aikana kaksi neulottua kesäpuseroa aikaiseksi. Soukan Menitassa oli violettia Butterflyta viime talvena (vai oliko syksynä) kilon paketeissa myynnissä. Väri oli aivan sisareni lempiväri, joten ostin yhden pussillisen. Kilosta tulee kaksi puseroa, joten tein ensin tyttärelle pitsisen Kotiliesi käsityöt 4/2016 mallin 23 ohjeen mukaan. Ohje on vihreää Online Linie Sandy puuvillalankaa varten, mutta Butterflyn mitat olivat samat.



Puseron pitsimalli on yksinkertainen ja helppo neulottava. Saatoin katsoa vähemmän tärkeitä jalkapallon EM otteluita neuloessani. Mallin juju on hihat, jotka neulotaan osittain yhteen etu- ja takakappaleitten kanssa ja jotka muodostavat puseron hartiaosuuden. Avonainen kaula-aukko sallii sen, että syksymmällä alle voi laittaa paitapuseron. Pusero oli viimeinen, jonka sain KYHiin valmiiksi: sunnuntaina 31.7. kello 23.40 päättelin viimeisen langan.


Toisen puseron neulominen sopi vielä paremmin television katseluun. Olen ostanut Prisman alennuskorista Puro Batikia ja se sopi Suuri käsityö 5-6/2016 lehden malliin 41, vaikka ohje on Schachenmayer Arizona puuvillalangalle. Pusero on pääosin sileää neuletta, hihoissa ja kaarrokkeessa on joustinta. Tässäkin oli hauska juju, sillä etu- ja takakappale sekä yhteinen kaarroke neulotaan suljettuna neuleena. Vähemmän ommeltavia saumoja. Tein ohjetta korkeamman yläosan, jolloin kaula-aukko on pienempi. Puro Batik lanka on tosi miellyttävän tuntuista, vaikka onkin 100 % akryylia. Lankaa jäi vielä, joten aion tehdä siitä unisukat itselleni. En pysty pitämään villasukkia unisukkina, sillä paljaalla iholla villa kutittaa ja ärsyttää liikaa. Samasta syystä minulla pitää aina olla paita- tai muu aluspusero villapuseron alla. Vain lapaset ja pipot sopivat ihoa vasten.


Tämän aasisnsillan kautta pääsenkin musta-valkoisiin lapasiin, jotka olivat myös KYH työ. Minulla on musta pitkä toppatakki ja mies väitti, että sen kanssa ei voi pitää värillisiä lapasia. Neuloin siten mustavalkoiset lapaset, jotka ovat riittävän asialliset kaupunkikäyttöön. Lankana on Novitan Nalle. Kuvan otin kännykällä kesämökin ulkopöydällä. Kuva on värillinen, mutta vuosien varrella harmaantunutta haapapuuta vasten mustavalkoiset lapaset saavat koko kuvan näyttämään mustavalkoiselta. Päättelin lapaset kymmenen aikaan illalla, jolloin lämpötila oli vielä 19 astetta. Mutta kyllä sieltä talvi ja kylmä vielä tulee.


maanantai 18. heinäkuuta 2016

Villasukkia ja lasinalusia, KYH2016 jatkuu


Kesäyön hullutusta varten päätin neuloa sukat lankalaatikosta löytyvistä langoista. Mies tarvitsi sukat ja poimin ensin vihreänkirjavan Novitan Seitsemän veljestä Polkka langan. Mies katseli sukan alkua epäluuloisesti. Kaivelin lisää lankalaatikkoa ja sieltä löytyi harmaankirjava Seitsemän veljestä Viidakko. Tämä oli miehekkäämpi lanka, joten neuloin vihreät sukat naisen kokoon.






Lankalaatikossa oli myös toinen vihreänkirjava lanka eli Novitan tico tico. Se on huomattavasti ohuempaa kuin seiskaveikka, joten sukat sopivat talvikengissä pidettäviksi.





Harmaassa langassa liukuvärjäystä on aika vähän, jolloin molemmat sukat näyttävät samanlaisilta, vaikka jatkoin toisen sukan suoraan siitä, mihin ensimmäinen loppui. Molemmissa vihreissä yksi värjäyssarja on todella pitkä. Tico ticossa purkasin kerää löytääkseni toisen sukan alkuun saman kohdan kuin oli ensimmäisessä. Lankaa tuli ja tuli ja lopulta tuntui, että pitää purkaa puoli kerää ennen kuin oikea kohta löytyy. Annoin sitten periksi ja jatkoin vain suoraan langan alusta. Siten sukat eivät ole samanlaiset. Vähän erilaisuus kyllä häiritsee. Mielestäni tuo tummanvihreä on liian tumma ja se tekee sukista erinäköiset. Polkkasukissakaan en sitten etsinyt samaa kohtaa, mutta niissä erilaisuus on niin pientä, että se ei minua haittaa.

Kaikkiin sukkiin meni vajaa kerä eli alle 150 grammaa. Tico ticot kudoin 2,5:n puikoilla ja seiskaveikat 4:n puikoilla. Seiskaveikan vyötteessä suositellaan sukkiin 3,5:n puikkoja, mutta ei nuo minusta ole liian löysät.

Kaikki sukat ovat ihan perusmallia. Polkkasukan varressa on 2 oikein + 2 nurin joustinneule, toisissa on 1 oikein + 1 nurin joustinneule. Kantapään teen aina vahvistettuna eli puolipatenttia. Kantapään mallin äiti opetti minulle kauan sitten, kun olin vielä nuori. Kärkikavennus on yksi silmukka joka kerroksella jokaisen puikon päässä.

Osallistuin ensimmäistä kertaa kesäyön hullutus haasteeseen (24 työtä kesä-heinäkuun aikana) ja taisin valita mukaan liian isoja töitä (keskeneräisiä pitsipuseroita). Onneksi osasin keksiä myös pieniä eli parit lasinaluset tuli virkattua.


Ensimmäisenä tein Tie fighterin, koska se on malliltaan pyöreä. Sen seuraksi piti tietenkin tehdä myös X-wing. Kuvausta varten viinilasi on lasinalusen vieressä. Molemmat on virkattu Novitan Huvilasta.

Tarjosin nuoremmalle tyttärelle myös tiskirättiä, mutta hän halusi mielummin pölyrätin. Ravelryssä oli hauska kissa ja täysikuu kuvio. Ohjeen mukaan kyseessä olisi intarsia työ. Sovelsin ohjetta kuitenkin niin, että tein kissan ilman täysikuuta onteloneuleena. Rätissä on toisella puolella musta kissa lumihangella ja toisella puolella valkoinen kissa pimeässä.



Onteloneule tekee rätistä paksumman kuin tavallinen neulos, joten se sopii mielestäni hyvin pölyrätiksi. Tiskirättinä se olisi liian paksu. Lankana on Novitan Cotton Bamboo, josta olen tehnyt tiskirättejä.



Aika monta työtä on vielä kesken hullutusta varten. Jotkut toiset ovat jo saaneet omansa valmiiksi.

sunnuntai 26. kesäkuuta 2016

Kaikki kesäyön hullutuksen työt aloitettu

Sain kuin sainkin aloitettua kaikki 24 työtä kesäyön hullutusta varten (ks. edellinen postaus). Viimeisimpiin ehdin vain luoda silmukat tai virkata ketjusilmukat tai virkata yhden kerroksen.


Nämä ovat kohtuullisen helppoja saada valmiiksi (parit sukat, lasinalunen, amigurumi jne) poislukien alareunan valkoinen ketjusilmukkaketju, josta pitäisi tulla tyyny. Aiemmin aloitetut ja jo keskeneräisenä mukaan otetut ovat haastavampia.





Näiden kanssa saan ahertaa enemmänkin, jotta ne olisivat heinäkuun lopussa valmiit. Mukana on pari virkattua jakkua ja pari neulottua toppia. Onneksi jalkapallokisat jatkuvat vielä, joten on jotain katsottavaa televisiosta ja voi neuloa siinä sivussa. Suosikkini Wales on vielä mukana.

Viisi työtä on jo valmiina. Edellisessä esittelin kolme ensimmäistä ja tässä tulevat seuraavina valmistuneet kaksi tiskirättiä.





Tämä on siskolle, malli on Ravelrysta. Olemme sisareni kanssa kissafaneja, vaikka tällä hetkellä kummallakaan ei ole omaa kissaa.

Isompi tyttäreni diggaa Kapteeni Amerikka leffoja, joten hänelle sopi tämä tiskiliina (malli myös Ravelrysta):




Tästä en ehtinyt ottaa kuin kameralla kuvan ennen kuin liina lähti uuteen kotiin. Lanka on sama molemmissa tiskiräteissä eli Novitan Cotton Bamboo pinkki. Kännykän kamera tekee värikorjauksen, joten neule näyttää sinertävältä.

Viisi valmiina. Enää siis 19 työtä jäljellä...

torstai 16. kesäkuuta 2016

KesäYön hullutus 2016 osa yksi


Facebookin Käsityöblogit ryhmästä löysin vinkin Ravelryn ryhmään KesäYön hullutus (KYH). Kaikenlaisia hullutuksia sitä käsityöihmiset keksivätkin ja toiset (kuten minä) vielä lähtevät moiseen mukaan. Ideana on aloittaa kesäkuussa joka päivä ennen juhannusta uusi neule- tai virkkaustyö. Aloitettavia töitä tulee siten 24. Heinäkuun loppuun mennessä kaikki työt pitää saada valmiiksi. Ryhmään raportoidaan kesä-heinäkuun aikana sekä suunnitellut, aloitetut että valmistuneet työt.

Töiden osalta ei ole mitään erikoisvaatimuksia (pitäisi olla malli Ravelrysta tms). Kokorajoituksiakaan ei ole, mutta aikaraja huomioiden mitään parisängyn peittoa ei kannattane aloittaa. Sen verran on rajoitusta, että jos tekee sukat tai lapaset, niin pari on yksi työ.

Aloittamisessa on helpotuksena se, että uutta työtä ei tarvitse aloittaa joka päivä. Jos joku päivä aloittaa kaksi, niin seuraavana voi olla aloittamatta. Kunhan kaiken kaikkiaan on 24 ennen juhannusta. Toinen sopiva helpotus on, että aloitukseksi hyväksytään se, että ottaa työn alle aiemmin kesken olleen tekeleen. Tämä sääntö innoitti minut, sillä minulla on aika monta kesken ja arvelin käyttää hullutusta pienenä paineena saattaa työt loppuun. Blogin alussa olevaan kuvaan kokosin kaikki nyt kesken olevat. Niistä vain vasemmalla alhaalla oleva violetti neule on uusi, muut on aloitettu jo aiemmin. Olen miettinyt jo valmiiksi muutaman uuden pienemmän työn (mm. tiskirätti on hullutuksessa suosittu artikkeli), mutta ne ovat vielä aloittamatta.

Olin touko-kesäkuun vaihteessa lomalla Pohjois-Italiassa lähellä Ranskan rajaa. Siellä aloitin ja sain valmiiksi ensimmäiset KYH työt. Keittiön tuolit halusivat tossut, jotta naapurit eivät häiriinny tuolien siirtelystä. Ostin italialaista puuvillalankaa paikalliselta torilta. Mies valitsi värin (musta).  Muutaman yrityksen ja erehdyksen jälkeen sain sopivat tossukat, jotka pysyvät jaloissa. Lisävaikeuskerroin tuli siitä, että etujalat ovat pyöreät ja takajalat suorakulmaiset, joten molempia piti säätää sopivan koon aikaansaamiseksi.


Minulla on ollut lomapaikassa pidempään kesken puuvillaisen neuletakin virkkaus. Sen langasta tekaisin tiskirätin. Ilman mitään ohjetta virkkasin vain pylväitä. Ensin työ kupruili, mutta sain muutaman yrityksen jälkeen kerroksiin sopivan pylväiden lisäystahdin. Itse neuletakki on myös KYH työ, jonka esittelen myöhemmin.


Tällä kuvalla arvelin osallistua myös toiseen haasteeseen eli Sirpukan solmussa esittämään Kutimet kotoa kauempana kuvahaasteeseen. Siinä ideana on kuvata valmiita tekeleitä muualla kuin kotona tai omassa pihassa.

Kuvassa on "todisteeksi" otettu mukaan paikallisesta kaupasta ostettu tiskiaine ja paikallisilta markkinoilta ostettu mutteripannu. Mutteripannulla saa hyvää italialaista kahvia. Tiskirätti valmistui vasta viime tipassa eli lähtöpäivänä, joten en voi vielä kertoa käyttökokemuksia siitä.

Loppuun pieni kevennys. Meillä oli liput Monacon Gran prix kisoihin kolmeksi päiväksi (torstai-lauantai). Sunnuntain kisan katsoimme olohuoneen sohvalta, koska sen näkee telkkarista paremmin kuin paikanpäältä. Lisäksi sunnuntaina satoi, joten erinomaisilla ennustajanlahjoillamme olimme jättäneet sunnuntain liput ostamatta. Monacossa oikeastaan harjoitukset ja "pikkuluokat" ovat katsojaystävällisempää katseltavaa kuin varsinaiset F1:t.

Perjantaina näimme tapahtumassa toisenlaista käsityön tekemistä. Porsche cupin auto täräytti aika-ajoissa kaiteeseen suoraan katsomomme edessä. Kuljettajalla ei käynyt kuinkaan, mutta kaide vaurioitui sen verran pahasti, että se piti vaihtaa. Aika monta miestä siihen tarvittiin. Kuvan yläosassa on varikkoalue, katsomomme oli suoraan sitä vastapäätä mutkissa 15 ja 16. Vähän myöhemmin näimme, kuinka GP2 auto kevyesti kolahti katsomon alareunaan ja nostettiin nosturilla pois radalta. Nostosta en valitettavasti saanut kunnon kuvaa.