Näytetään tekstit, joissa on tunniste sukat. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste sukat. Näytä kaikki tekstit

tiistai 19. helmikuuta 2019

Sukkafinlandia 2017

Blogissa on ollut jonkunmoinen tauko. Käsitöissä ei ole ollut, mutta ne vain eivät ole päätyneet tänne. Kuvat olen julkaissut omassa Talvitaivas instagramissani.

Osallistuin vuosi sitten ensimmäiseen SukkaFinlandiaan. Kyseessä on sukkien neulomiskilpailu, jonka osallistumismaksu menee hyväntekeväisyyteen. En ole nopea neuloja, joten oma osallistumiseni painottuu sloganiin "tärkeintä ei ole voitto, vaan jalo kilpa". Tein vuosi sitten melkein kaikki sukat. En käyttänyt sponsorien lankoja, pääosin laiskuuttani eli en lähtenyt sponsorikauppoihin, vaan hain langat joko Soukan Menitasta tai läheisistä marketeista.

Oma suosikkini oli lämmittelysukka Keväällä kerran, joka on Lumi Karmitsan suunnittelema.
Ohje oli vain kokoon 36 ja 38.Omiin 41 numeron jalkoihin tein ohjetta paksummasta Novitan Nalle langoista ja puoli numeroa isommilla puikoilla, minkä tuloksena ne sopivat mainiosti.

Ensimmäinen etappi oli Tiina Kuun In memoriam. Tähän valitsin ohjeen paksuisen langan (Novitan Venla), mutta sukka näytti niin tyhmältä mielestäni, että en ottanut siitä kuvaa enkä tehnyt toista sukkaa ollenkaan. En myöskään purkanut sukkaa, joten se on edelleen WIP kokoelmassani. Pari viikkoa sitten sovittelin sukkaa ja totesin, että jalassa se näyttää oikeastaan ihan kivalta. Ehkä vielä teen toisenkin sukan ja kerron valmistumisesta tässä blogissa.

Toinen etappi oli Veera Välimäen Kuvastin.

Kun olin jättänyt edellisen etapin kesken, käytin punaisen Venlan näihin sukkiin.

Kolmas etappi oli Anna Mäkilän Andante festivo
Tässä lankana oli Sandnes Sisu. Sukan yläreunaan olisi kuulunut lisätä helmiä, mutta se oli minulle vähän liian bling bling. Pieni fiba on se, että yläreunan kuvion pitäisi kulkea eri jaloissa eri suuntiin, mutta huomasin virheen liian myöhään, enkä lähtenyt purkamaan työtä.
'
Neljäs etappi oli Unelmien Silmukoiden Pirjo Iivosen Hellunen.
Langaksi valikoitu taas Novitan tuttu Nalle. Olin ostanut valmiiksi Alizen superwash lankaa, mutta langan menekki olikin isossa koossa suurempi kuin oli alunperin kerrottu ja minun oli pakko mennä omalle lankalaatikolle. Täytyy myöntää, että väriyhdistelmä on aika raju, kuva ei tee ihan oikeutta kontrastille.

Viimeinen etappi oli puikkomaisterin Trapetsi. Se oli sen verran eksoottinen malli, etten enää jaksanut neuloa niitä.

Palautteena kilpailusta annoin järjestäjille, että huomioisivat isojalkaiset. One size fits all ei nimittäin sovi kaikille. Tietysti sukat niin kuin muutkin vaatteet ovat kauneimmillaan pienellä naisella. Toinen palautteeni oli, että mukana olisi myös miesten malleja. Tätä palautetta oli kai tullut muiltakin, koska tämänvuotisessa SukkaFinlandiassa on miesten malli mukana.
.
Tämän vuoden kilpailusta tulee tarkempi jatkokertomus seuraavissa postauksissa.

perjantai 5. tammikuuta 2018

Vähän kuin eripariset villasukat

Blogissa on ollut pientä hiljaiseloa, vaikka käsitöitä onkin syntynyt. Viime kesänä tuli tilanne, että piti saada nopeasti joku yksinkertainen käsityö matkalle mukaan. Villasukat ovat aina tarpeelliset, joten lankalaatikosta kerä Novitan Seiskaveikkaa ja nelosen puikot esiin. Mietin, millaiset sukat tekisin ja päädyin kierteiseen pitsikuvioon.

Varren suussa on muutama kerros kaksi oikein kaksi nurin joustinta. Tein ensimmäiseen sukkaan oikealle kiertyvän kuvion, joka on näissä kuvissa oikean jalan sukassa. Kuvio on yksinkertainen: kaksi oikein yhteen, langankierto, oikea ja nurja. Seuraavalla kerroksella oikeat oikein ja nurjat nurin. Kolmannella kerroksella kavennus yhtä silmää aikaisemmin ja niin kierre on valmis. Toisessa sukassa on ensin langankierto ja sitten ylivetokavennus, jolloin kierto on vasemmalle. Sukkia voi pitää ihan kummassa jalassa tahansa.
Nilkan kohdalle tein uudelleen kaksi nurin kaksi oikein joustimen, koska muuten sukka tuntui tulevan liian väljäksi. Halusin, ettei sukka tursota nilkassa. Kantapää on ihan perinteinen suora, mutta ilman vahvistuksia. Seiskaveikka on niin paksua lankaa, että lisävahvistusta ei mielestäni tarvita.
Jalkapohja on kokonaan sileää neuletta. Se on käytännöllisempää ja tekee samalla sukan pohjan vähän vahvemmaksi. Samaten kärkiosa on kokonaan sileää neuletta. Kuvion kanssa kaventaminen olisi ollut hankalaa. Sileä neulos  tekee myös kärjen ohuemmaksi.

Loppujen lopuksi olin ihan tyytyväinen malliin. Valmiita sukkia katsellessa tuli mieleen parannusehdotuksia. Malli olisi ehkä parempi ohuemmasta langasta tehtynä. Sukka tulisi tiukemmaksi myös tekemällä kavennukset ja langankierrot vähän pidemmin välein.



maanantai 18. heinäkuuta 2016

Villasukkia ja lasinalusia, KYH2016 jatkuu


Kesäyön hullutusta varten päätin neuloa sukat lankalaatikosta löytyvistä langoista. Mies tarvitsi sukat ja poimin ensin vihreänkirjavan Novitan Seitsemän veljestä Polkka langan. Mies katseli sukan alkua epäluuloisesti. Kaivelin lisää lankalaatikkoa ja sieltä löytyi harmaankirjava Seitsemän veljestä Viidakko. Tämä oli miehekkäämpi lanka, joten neuloin vihreät sukat naisen kokoon.






Lankalaatikossa oli myös toinen vihreänkirjava lanka eli Novitan tico tico. Se on huomattavasti ohuempaa kuin seiskaveikka, joten sukat sopivat talvikengissä pidettäviksi.





Harmaassa langassa liukuvärjäystä on aika vähän, jolloin molemmat sukat näyttävät samanlaisilta, vaikka jatkoin toisen sukan suoraan siitä, mihin ensimmäinen loppui. Molemmissa vihreissä yksi värjäyssarja on todella pitkä. Tico ticossa purkasin kerää löytääkseni toisen sukan alkuun saman kohdan kuin oli ensimmäisessä. Lankaa tuli ja tuli ja lopulta tuntui, että pitää purkaa puoli kerää ennen kuin oikea kohta löytyy. Annoin sitten periksi ja jatkoin vain suoraan langan alusta. Siten sukat eivät ole samanlaiset. Vähän erilaisuus kyllä häiritsee. Mielestäni tuo tummanvihreä on liian tumma ja se tekee sukista erinäköiset. Polkkasukissakaan en sitten etsinyt samaa kohtaa, mutta niissä erilaisuus on niin pientä, että se ei minua haittaa.

Kaikkiin sukkiin meni vajaa kerä eli alle 150 grammaa. Tico ticot kudoin 2,5:n puikoilla ja seiskaveikat 4:n puikoilla. Seiskaveikan vyötteessä suositellaan sukkiin 3,5:n puikkoja, mutta ei nuo minusta ole liian löysät.

Kaikki sukat ovat ihan perusmallia. Polkkasukan varressa on 2 oikein + 2 nurin joustinneule, toisissa on 1 oikein + 1 nurin joustinneule. Kantapään teen aina vahvistettuna eli puolipatenttia. Kantapään mallin äiti opetti minulle kauan sitten, kun olin vielä nuori. Kärkikavennus on yksi silmukka joka kerroksella jokaisen puikon päässä.

Osallistuin ensimmäistä kertaa kesäyön hullutus haasteeseen (24 työtä kesä-heinäkuun aikana) ja taisin valita mukaan liian isoja töitä (keskeneräisiä pitsipuseroita). Onneksi osasin keksiä myös pieniä eli parit lasinaluset tuli virkattua.


Ensimmäisenä tein Tie fighterin, koska se on malliltaan pyöreä. Sen seuraksi piti tietenkin tehdä myös X-wing. Kuvausta varten viinilasi on lasinalusen vieressä. Molemmat on virkattu Novitan Huvilasta.

Tarjosin nuoremmalle tyttärelle myös tiskirättiä, mutta hän halusi mielummin pölyrätin. Ravelryssä oli hauska kissa ja täysikuu kuvio. Ohjeen mukaan kyseessä olisi intarsia työ. Sovelsin ohjetta kuitenkin niin, että tein kissan ilman täysikuuta onteloneuleena. Rätissä on toisella puolella musta kissa lumihangella ja toisella puolella valkoinen kissa pimeässä.



Onteloneule tekee rätistä paksumman kuin tavallinen neulos, joten se sopii mielestäni hyvin pölyrätiksi. Tiskirättinä se olisi liian paksu. Lankana on Novitan Cotton Bamboo, josta olen tehnyt tiskirättejä.



Aika monta työtä on vielä kesken hullutusta varten. Jotkut toiset ovat jo saaneet omansa valmiiksi.