Kesäyön hullutusta varten päätin neuloa sukat lankalaatikosta löytyvistä langoista. Mies tarvitsi sukat ja poimin ensin vihreänkirjavan Novitan Seitsemän veljestä Polkka langan. Mies katseli sukan alkua epäluuloisesti. Kaivelin lisää lankalaatikkoa ja sieltä löytyi harmaankirjava Seitsemän veljestä Viidakko. Tämä oli miehekkäämpi lanka, joten neuloin vihreät sukat naisen kokoon.
Lankalaatikossa oli myös toinen vihreänkirjava lanka eli Novitan tico tico. Se on huomattavasti ohuempaa kuin seiskaveikka, joten sukat sopivat talvikengissä pidettäviksi.
Harmaassa langassa liukuvärjäystä on aika vähän, jolloin molemmat sukat näyttävät samanlaisilta, vaikka jatkoin toisen sukan suoraan siitä, mihin ensimmäinen loppui. Molemmissa vihreissä yksi värjäyssarja on todella pitkä. Tico ticossa purkasin kerää löytääkseni toisen sukan alkuun saman kohdan kuin oli ensimmäisessä. Lankaa tuli ja tuli ja lopulta tuntui, että pitää purkaa puoli kerää ennen kuin oikea kohta löytyy. Annoin sitten periksi ja jatkoin vain suoraan langan alusta. Siten sukat eivät ole samanlaiset. Vähän erilaisuus kyllä häiritsee. Mielestäni tuo tummanvihreä on liian tumma ja se tekee sukista erinäköiset. Polkkasukissakaan en sitten etsinyt samaa kohtaa, mutta niissä erilaisuus on niin pientä, että se ei minua haittaa.
Kaikkiin sukkiin meni vajaa kerä eli alle 150 grammaa. Tico ticot kudoin 2,5:n puikoilla ja seiskaveikat 4:n puikoilla. Seiskaveikan vyötteessä suositellaan sukkiin 3,5:n puikkoja, mutta ei nuo minusta ole liian löysät.
Kaikki sukat ovat ihan perusmallia. Polkkasukan varressa on 2 oikein + 2 nurin joustinneule, toisissa on 1 oikein + 1 nurin joustinneule. Kantapään teen aina vahvistettuna eli puolipatenttia. Kantapään mallin äiti opetti minulle kauan sitten, kun olin vielä nuori. Kärkikavennus on yksi silmukka joka kerroksella jokaisen puikon päässä.
Osallistuin ensimmäistä kertaa kesäyön hullutus haasteeseen (24 työtä kesä-heinäkuun aikana) ja taisin valita mukaan liian isoja töitä (keskeneräisiä pitsipuseroita). Onneksi osasin keksiä myös pieniä eli parit lasinaluset tuli virkattua.
Ensimmäisenä tein Tie fighterin, koska se on malliltaan pyöreä. Sen seuraksi piti tietenkin tehdä myös X-wing. Kuvausta varten viinilasi on lasinalusen vieressä. Molemmat on virkattu Novitan Huvilasta.
Tarjosin nuoremmalle tyttärelle myös tiskirättiä, mutta hän halusi mielummin pölyrätin. Ravelryssä oli hauska kissa ja täysikuu kuvio. Ohjeen mukaan kyseessä olisi intarsia työ. Sovelsin ohjetta kuitenkin niin, että tein kissan ilman täysikuuta onteloneuleena. Rätissä on toisella puolella musta kissa lumihangella ja toisella puolella valkoinen kissa pimeässä.
Onteloneule tekee rätistä paksumman kuin tavallinen neulos, joten se sopii mielestäni hyvin pölyrätiksi. Tiskirättinä se olisi liian paksu. Lankana on Novitan Cotton Bamboo, josta olen tehnyt tiskirättejä.
Aika monta työtä on vielä kesken hullutusta varten. Jotkut toiset ovat jo saaneet omansa valmiiksi.
Näytetään tekstit, joissa on tunniste onteloneule. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste onteloneule. Näytä kaikki tekstit
maanantai 18. heinäkuuta 2016
tiistai 5. huhtikuuta 2016
Tähtien sota kaulaliina onteloneuletekniikalla
Aloitin tämän
viime syksynä. Tehtävälistalla se ehti olla kolme vuotta. Tytär lähetti 2012 vinkin ja kävin jonkin ajan päästä myös rekisteröitymässä Ravelryyn. Hyvä
tarkoitus oli saada uusi kaulaliina The Force awakens elokuvailtaan. Mutta en
ehtinyt. Tällä lailla tekeminen on aika hidasta ja vaatii tarkkaavaisuutta. Tätä ei voi
neuloa niin, että katsoo telkkaria ja kädet käy.
Tekniikka on
onteloneule (englanniksi double knitting). Valmis työ on kaksinkertainen niin,
että värit ovat vastakkaiset neuleen eri puolilla. Sopii siis erinomaisen hyvin tähtien
sodan ajatusmaailmaan. Molemmat puolet neulotaan yhtä aikaa, etupuoli oikeaa ja
takapuoli nurjia silmukoita. Tämä oli ensimmäinen työ, jonka tällä tekniikalla
olen tehnyt. Sen huomaa, sillä kaulaliinan alussa on leveämpää ennen kuin neulos tasoittuu.
Vaati myös jonkun verran harjoittelua ennen kuin sain langat pysymään
järjestyksessä. Neuloksesta tulee siisti, jos langat eivät koskaan kierry
toistensa ympäri.
Ylimääräinen
ongelma tuli lankojen kanssa. Minulla oli valkoista ja mustaa Novita Woolia ja
luulin vajaan neljän kerän riittävän. Neulos on kaksinkertainen, joten lankaa menee
paljon (valmiin liinan paino on 230 g). Mustaa sain lisää, nimi oli muuttunut
Nordic Wooliksi, mutta minusta lanka vaikutti aivan samalta tuoteselostetta
myöten. Puhtaan valkoista ei enää valmisteta. Kun muuta en keksinyt, niin otin
valkoista Nallea, jotta sain viimeiset kuviot valmiiksi. Käytin 3.5 mm:n
puikkoja.
En tehnyt kaikkia
kuvioita, mitä ohjeessa oli. Jätin ”turhat” välikuviot pois ja silti liinan
pituus on 130 cm. Vaihdoin myös kuvien järjestystä. Joskus puolivälin jälkeen
aloin tehdä kuvioita ylösalaisin, jotta ne ovat oikeinpäin sitten kun liina
roikkuu kaulassa.
Ensi talveksi
ajattelin kokeilla tällä tekniikalla lapasia. Ei tule lankajuoksuja nurjalle.
Suora liina on tekniikan kannalta yksinkertaisin malli, mutta googlaamalla löysin jo
ohjeen, miten onteloneuletta kavennetaan.
Nyt on enää
päätettävä, kumman puolen voimasta valitsee…
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)


